Le Surréalisme dans l'art Américain,
Centre de la Vieille Charité, Marseille ,
11.05.2021 –
26.09.2021.
The God that Failed. Louise Bourgeois, Barnett Newman, Mark Rothko,
Hauser & Wirth, Zürich,
08.06.2023 –
17.09.2023.
Surréalisme,
Centre Pompidou, Paris,
04.09.2024 –
13.01.2025.
IMAGINE! 100 Years of International Surrealism,
Musée Royaux des Beaux-Arts de Belgique, Brüssel,
21.02.2024 –
21.07.2024.
Exhibition catalogue(s)
Barnett Newman. First Retrospective Exhibition, New Gallery, Bennington College, Bennington, 4. – 24. Mai 1958, Kat.-Nr. 11.
Barnett Newman. A Selection, 1946–1952, French and Company, Inc., New York, 11. März – 5. Apr. 1959, Kat.-Nr. 7.
Dada, Surrealismus, and Their Heritage, Museum of Modern Art, New York, 27. März – 9. Juni 1968; Los Angeles County Museum of Art, 16. Juli – 8. Sep. 1968; Art Institute of Chicago, 19. Okt. – 8. Dez. 1968, Kat.-Nr. 249, Abb. S. 181 (nur in New York).
Perceptions of the Spirit in Twentieth-Century American Art, Indianapolis Museum of Art, 20. Sep. – 27. Nov. 1977, Kat.-Nr. 55, Abb. S. 103.
´Primitivism´ in 20th Century Art. Affinity of the Tribal and the Modern, Museum of Modern Art, New York, 19. Sep. 1984 – 15. Jan. 1985; Detroit Institute of Arts, 27. Feb. – 19. Mai 1985; Dallas Museum of Art, 23. Juli – 1. Sep. 1985, Abb. S. 635.
The Spiritual in Art. Abstract Painting 1890–1985, Los Angeles County Museum of Art, 20. Nov. 1986 – 8. März 1987, Abb. S. 343.
The Sublime is Now. The Early Work of Barnett Newman. Paintings and Drawings 1944–1949, Walker Art Center, Minneapolis, 20. März – 29. Mai 1994; Saint Louis Art Museum, 1. Juli – 28. Aug. 1994; Pace Gallery, New York, 21. Okt. – 26. Nov. 1994, Kat.-Nr. 46.
Das Sublime, jetzt!. Mark Rothko und Barnett Newman, Fondation Beyeler, Riehen, 16. Mai – 5. Aug. 2007, Abb. S. 21.
Die andere Sammlung. Hommage an Hildy und Ernst Beyeler, Fondation Beyeler, Riehen, 19. Aug. 2007 − 6. Jan. 2008 (nicht im Katalog).
1945–1949. Repartir à zéro. Comme si la peinture n´avait jamais existé, Musée des Beaux-Arts de Lyon, 24. Okt. 2008 – 2. Feb. 2009, Kat.-Nr. 184, Abb. S. 318.
Cézanne – Picasso – Giacometti. Meisterwerke der Fondation Beyeler, Leopold Museum, Wien, 17. Sep. 2010 − 17. Jan. 2011, Kat.-Nr. 28, Abb. S. 149.
Les aventures de la vérité. Peinture et philosophie. Un récit, Fondation Maeght, Saint-Paul-de-Vence, 29. Juni – 11. Nov. 2013, Abb. S. 273.
Sonja Sekula & Friends, Kunstmuseum Luzern, 11. Juni – 25. Sep. 2016, Kat.-Nr. 74, Abb. S. 126.
Le surréalisme dans l´art américain. Dalí, Ernst, Tanguy, Pollock, Rothko, Johns, Bourgeois, Centre de la Vieille Charité, Marseille, 11. Mai – 26. Sep. 2021, Kat.-Nr. 75, Abb. S. 90.
The God That Failed. Louise Bourgeois, Barnett Newman, Mark Rothko, Hauser & Wirth, Zürich, Bahnhofstrasse, 9. Juni – 16. Sep. 2023 (kein Katalog publiziert).
Imagine! 100 Years of International Surrealism, Royal Museums of Fine Arts, Brüssel, 21. Feb. – 21. Juli 2024, Kat.-Nr. 129, Abb. S. 212.
Surréalisme, Centre Pompidou, Paris, 4. Sep. 2024 – 13. Jan. 2025, Abb. S. 117.
Surréalisme. L´exposition, Centre Pompidou, Paris, 4. Sep. 2024 – 13. Jan. 2025, Abb. S. 31.
CATALOGUE(S) RAISONNÉ(S)
Heidi Colsman-Freyberger u.a.: Barnett Newman. A Catalogue Raisonné,
New York 2004, Kat.-Nr. 11, Abb. S. 167.
Further Literature
Thomas B. Hess: Barnett Newman,
New York 1969,
Abb. S. 33.
Thomas B. Hess: Barnett Newman,
New York 1971,
Abb. S. 47.
Concepts of Modern Art,
hrsg. von Nikos Stangos, London 1974,
Abb. S. 191.
Mark Rothko, 1903–1970. A Retrospective, Ausst.-Kat., Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 27. Okt. 1978 – 14. Jan. 1979; Museum of Fine Arts Houston, 2. Feb. – 1. Apr. 1979; Walker Art Center, Minneapolis, 21. Apr. – 10. Juni 1979; Los Angeles County Museum of Art, 3. Juli – 26. Sep. 1979Abb. S. 55.
Harold Rosenberg: Barnett Newman,
New York 1978,
Kat.-Nr. 19, Abb. S. 40.
Julian Heynen: Barnett Newmans Texte zur Kunst,
Hildesheim/New York 1979,
S. 138 (keine Abb.).
John Dillenberger: The Visual Arts and Christianity in America. From the Colonial Period to the Present,
New York 1989,
Abb. S. 193.
Yve-Alain Bois: Painting as Model,
Cambridge 1990,
S. 188 (keine Abb.).
Ziva Amishai-Maisels: Depiction and Interpretation. The Influence of the Holocaust on the Visual Arts,
Oxford/New York 1993,
S. 302, 484 (keine Abb.).
Newman, Rothko, Still. Search for the Sublime, Ausst.-Kat., C&M Arts, New York, 6. Apr. – 28. Mai 1994.
Fondation Beyeler,
Slg.-Kat., Fondation Beyeler, Riehen, München 1997,
Kat.-Nr. 122, Abb. S. 48.
John Golding: Paths to the Absolute. Mondrian, Malevich, Kandinsky, Pollock, Newman, Rothko, and Still,
Bd. 1997, London 2000,
Abb. S. 189.
Dennis Ashbaugh. The Aesthetics of Biology, Ausst.-Kat., IVAM Institut Valencià d´Art Modern, Valencia, 24. Sep. – 18. Nov. 2007Abb. S. 32.