May 28 – October 1, 2017

This year's big summer exhibition is devoted to the artist Wolfgang Tillmans. It is the first comprehensive engagement with the medium of photography at the Fondation Beyeler, which some time ago added a wonderful group of works by Tillmans to its collection. Around 200 photographic works dating from 1989 to 2017 will be on show from May 28 to October 1, together with a new audiovisual installation.

Tillmans first made a name for himself in the early 1990s through photographs that have attained iconic status for their evocation of the mood of an entire generation, with its carefree urge for freedom and its desire to seize life’s moments. Soon, however, he widened his focus, experimenting with the means of photography to develop a new visual language. He created his images with and without a camera and also using a photocopier. In addition to traditional genres such as portrait, still life and landscape, the exhibition presents abstract works that play with the limits of the visible. It will show how Tillman’s work is concerned with the creation of images rather than with photography in the conventional sense. The exhibition is being designed in close cooperation with the artist.

Room Guide

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Biography

Wolfgang Tillmans was born in 1968 in Remscheid, Germany. His work as an artist began when he was aged 20 and living in Hamburg. At the start of the 1990s he studied at the Bournemouth and Poole College of Art and Design, England. From 1992 to 2007 he lived mainly in London, before relocating to Berlin. Tillmans’ work has earned recognition and been exhibited around the world since the early 1990s.

Katalog «Wolfgang Tillmans»

Leitfigur einer Generation: die große Werkübersicht In seinem künstlerischen Schaffen hat Wolfgang Tillmans (*1968 in Remscheid) das Medium der Fotografie in einer bisher nie gesehenen Weise revolutioniert und auf andere Medien hin geöffnet. Beginnend in den frühen 1990er-Jahren dokumentierte Tillmans in Szenen aus London, New York oder Berlin die Menschen und Situationen seines direkten Umfeldes und schuf so auf stilprägende Weise das Porträt einer neuen Generation. Seit den späten 1990er-Jahren fertigt Tillmans vermehrt kameralose, abstrakte Fotografien an, die aus einer direkten Arbeit mit und auf dem Fotopapier hervorgehen. Zum Teil erlangen diese Bilder einen skulpturalen, objekthaften Charakter. Auch im Ausstellungskontext entwickelte er neuartige, antihierarchische Installationsformen seiner Bilder im Raum. Anlässlich einer umfassenden Ausstellung von Tillmans’ Werk in der Basler Fondation Beyeler erscheint dieses Katalogbuch, welches seine Arbeiten in bisher nie gesehener Weise ordnet und gruppiert.

304 Seiten mit 283 Abbildungen
Ausgabe Gebunden
Grösse 24.5 x 30.5 cm

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«Fotografie wie ein grosser Soundtrack»

 Schweiz am Wochenende

«Das Auge ist eine Venusfalle»

NZZ

«Mit Rückgrat und einer Portion Punk»

Tages-Anzeiger und Der Bund

«Fühlen Sie das Sehen!»

Barfi.ch

«Alle Bilder wollen ja erst mal geliebt werden»

Zeit Magazin

«Manche Bilder sind zu laut, denen muss man misstrauen»

Stern

The exhibition «Wolfgang Tillmans» is being supported by: 

 

Beyeler-Stiftung

 

Hansjörg Wyss,
Wyss Foundation

 

LUMA Foundation