October 1, 2017 – January 21, 2018

The exhibition is devoted to a previously little explored aspect of Paul Klee’s work, namely abstraction. In the first half of the twentieth century, the move away from figurativeness and the development of abstract art became a key theme for many European artists. The Swiss artist Paul Klee also responded to this challenge: the almost 10,000 works he created in the course of his career include exciting examples of the development of abstract pictorial worlds and of the processes of abstraction in painting. The key aspects of Klee’s abstract works are, moreover, a central strand of his entire oeuvre: nature, architecture, music and written characters.

The retrospective exhibition will present around 100 works from all periods of Klee’s career – starting in 1913 – and will bring together valuable loans from numerous renowned institutions and private collections in Europe and overseas. Alongside major masterpieces, it will feature rarely exhibited works that show Paul Klee in a surprising new light.

With a total of 20 works, Paul Klee is the best represented artist in the Beyeler Collection after Pablo Picasso. Both as a collector and as an art dealer, Ernst Beyeler, the founder of our museum, championed Paul Klee’s art in many different ways. In all, around 500 works by Klee passed through the hands of the Basel collector and gallery owner. As a collector, Ernst Beyeler chiefly concentrated on Klee’s late work, which he particularly esteemed for “the quality of its colors and its expressiveness”. Over the years, he accumulated a remarkable collection that includes masterpieces like Rising Star, 1931, 230 (V 10) and Signs in Yellow, 1937, 210 (U 10).

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Ein Spaziergang mit Nils Althaus

Voller überraschender Wendungen nähert sich der Berner Schauspieler, Kabarettist und Liedermacher der geheimnisvollen Kunst von Paul Klee und stellt die Fragen, die wir uns längst nicht mehr zu stellen trauen: „Hätte ich das auch gekonnt?“ oder „Wie lange muss ich arbeiten, bis ich mir einen Klee leisten kann?“ Ein Spaziergang, bei dem Besucher plötzlich Teil einer Geschichte werden, und bei dem nichts so endet, wie es begonnen hat.

Samstag, 4. November 2017, 16 Uhr
Mittwoch, 15. November 2017, 19 Uhr
Dauer: 40 Minuten
Sprache: Hochdeutsch
Preis: CHF 35.-
Young Art Club, Art Club & Freunde CHF 10.-
Studenten bis 25 Jahre CHF 10.-
Der Museumseintritt ist im Preis inbegriffen.

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Die abstrakte Dimension: Die Musik, die er liebte und die Musik, die er beeinflusste

In zwei Konzerten reflektiert der Pianist Mikhaïl Rudy Paul Klees Beziehung zur Musik und führt seine Zuhörer von Bach’s Polyphonie bis hin zu Musikern, wie Ludovico Einaudi, die selbst durch Paul Klees Werke beeinflusst wurden. 

25. November 2017, 17–18 Uhr: Classic revisited
Klavierkonzert von Mikhaïl Rudy mit elektronischen Modifikationen und live Remix von Nicolas Becker und Django Hartslip. Gespielt werden unter anderem Stücke von Cage, Pärt und Einaudi.

26. November 2017, 11–12 Uhr: Matinée
Klavierkonzert von Mikhaïl Rudy mit Stücken von Bach, Mozart, Wagner und anderen.

Preis: CHF 40.-
Young Art Club, Art Club & Freunde CHF 20.-
Studenten bis 25 Jahre CHF 20.-
Der Museumseintritt ist im Preis inbegriffen.

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The exhibition «Paul Klee» is being supported by: 

 

Beyeler-Stiftung

 

 

Annetta Grisard

 

Hansjörg Wyss,
Wyss Foundation

 

L. & Th. La Roche Stiftung

 

Simone C. und Peter Forcart-Staehelin

 

Walter Haefner Stiftung